Friday, April 4, 2008

TERAFI ALTERNATIF UNTUK MENANGANI HIV/AIDS


Peranan Rawatan Alternatif Dalam Kes HIV/AIDS

Pendekatan non konvensional yang biasa juga disebut pendekatan holistik, tradisional, alternatif atau komplementari terhadap HIV/AIDS perlu disingkapi secara positif. Pendekatan ini dilakukan bukan sahaja kerana rawatan konvensional belum mampu membunuh virus pada kes HIV tetapi juga kerana rawatan non konvensional mempunyai potensi yang dapat dimanfaatkan untuk tujuan yang sama dengan rawatan konvensional. Pemanfaatan potensi yang ada pada rawatan non konvensional dapat dilakukan secara tersendiri mahupun bersama dengan rawatan konvensional atau difungsikan sesuai dengan keadaan yang ada, misalnya sebagai rawatan komplementari.

Tujuan pendekatan non konvensional dalam perkara ini menggunakan potensi diri dan potensi alam yang rasional adalah untuk meningkatkan kualiti hidup orang yang terjangkit HIV. Dengan demikian, orang yang terjangkit HIV dapat hidup sihat dan produktif sama seperti orang yang tanpa HIV.

Yang dimaksudkan dengan kekuatan diri adalah kekuatan hidup yang dimiliki oleh setiap orang yang dikenali sebagai tenaga hidup/chi/qi/life force. Dengan memberi rangsangan kepada simpul-simpul tenaga/chi yang dikenali sebagai titik akupuntur maka putaran tenaga/qi akan lancar sehingga dapat mengatasi penyakit yang menyerang tubuh. Kualiti dan kuantiti tenaga/qi diyakini bergantung kepada kuantiti dan kualiti makanan, minuman dan udara yang digunakan dan juga ditunjangi oleh keadaan mental dan spiritual yang seimbang. Cara memanfaatkan sinar matahari, udara yang dihirup dan dihembuskan oleh paru-paru setiap saat juga dapat meningkatkan kualiti hidup. Cara ini disebut sebagai olah nafas dan meditasi prana. Wap tenaga vital dalam olah nafas dan meditasi prana juga dikenali sebagai Aura.

Kekuatan alam yang dikenali sebagai bioenergi alam diyakini dimiliki oleh semua isi alam buana seperti matahari, tumbuhan, air, bumi, udara dan sebagainya. Di sini akan memperkenalkan cara memanfaatkan tumbuhan samada daun, buah, umbi, bunga, batang dan akarnya. Tumbuhan tersebut diolah menjadi minuman, makanan berupa sup, kueh, puding dan bentuk lain yang berkhasiat untuk meningkatkan kualiti hidup.

Pada kes jangkitan HIV, gejala yang muncul menunjukkan kelemahan organ limpa, perut, paru-paru dan buah pinggang. Pada mulanya kelemahan fungsi organ-organ tersebut hampir tidak dapat dibezakan. Namun tidak semua pesakit HIV mempunyai gejala seperti di atas, bergantung kepada tingkat kekebalan tubuhnya dan kemampuan mengatasi masalah-masalah sosial yang juga berat. Gejala yang berkaitan dengan HIV/AIDS secara klinikal dalam akupuntur dimasukkan dalam gangguan buah pinggang, limpa dan paru-paru.

Setiap kelemahan organ dapat menjadi satu kelemahan organ lainnya sehingga menjadi gabungan kelemahan beberapa fungsi organ. Untuk mengantisipasikan kelemahan-kelemahan tersebut, kualiti tenaga/qi harus ditingkatkan dengan memperbaikan pola makan, kualiti makanan, udara yang dihirup, keadaan mental dan spiritual (semangat hidup) terutama dalam melawan stigmatisasi dan diskriminasi. Dengan adanya hubungan tersebut maka ketiga-tiga upaya kesihatan yang dirancangkan akan saling berkait, kuat dan lebih optima hasilnya kalau dilakukan bersama-sama.

Mengkomsumsi menu makanan dan minuman sihat dalam berbagai bentuk merupakan sumber tenaga yang diolah oleh perut dan dibawa oleh limpa ke paru-paru untuk diproses dengan udara (oksigen) yang dihirup sehingga menjadi tenaga vital. Buah pinggang sebagai organ penyimpan tenaga/qi memberikan tenaganya sebagai motor penggerak sehingga kedua-dua organ tersebut berfungsi secara optima. Zat makanan dan oksigen tersebut diedarkan keseluruh tubuh menghidupkan fungsi organ tubuh, jaringan tubuh, otak, pancaindera, mental, emosi dan spiritual (semangat hidup). Kalau limpa, paru-paru dan buah pinggang lemah akibat HIV maka pembentukan tenaga vital tidak optima bahkan akan semakin menurun.

Mengaktifkan titik tenaga vital atau titik akupuntur dengan jarum atau jari atau alat tumpul lainnya (akupresur), bekam dan aura dalam konteks prana merupakan upaya untuk memperbaiki keadaan, fungsi dan sisitem organ-organ tersebut. Dengan demikian, gabungan menu sihat, akupuntur, akupresur, bekam dan olah nafas serta meditasi prana merupakan upaya yang bersinergi antara satu dengan yang lain untuk meningkatkan kualiti hidup. Dengan demikian, diharapkan orang yang terjangkit HIV semakin jauh jaraknya dengan AIDS.

Prof. Dr. Hj. Shahrin Abd. Rahman PhD

Pusat Rawatan Qalbun Salim


No comments: