Wednesday, October 8, 2008

KEADAH RAWATAN DI QALBUN SALIM

RAWATAN SYAR'IYYAH TERPADU
Menangani yang Ghaib Sesuai Syariat

Alhamdulillah segala puji dipanjatkan kepada ke Hadhrat Allah SWT. Selawat dan salam semoga sering tercurah kepada junjungan kita semua, suri tauladan kita : Nabi Muhammad SAW.
Kini telah hadir di pangkuan anda sebuah rawatan terpadu yang dikhususkan bagi mereka yang mengalami keluhan-keluhan jasmani dan rohani dan ingin dirawat dengan Rawatan Syar’iyyah. Anda akan didampingi oleh Dr. Hj. Shahrin Abd.Rahman yang berpengalaman sejak usianya 13 tahun lagi dalam bidang kerohanian.

Apa itu Rawatan Syar’iyyah Terpadu?
Rawatan Syar’iyyah Terpadu merupakan kaedah pengubatan yang menggunakan pendekatan selain dari masalah medikal. Dalam pengubatan ini segala kaedah diandalkan dari penggunaan ubat-ubat tradisional tempatan seperti jamu, akar kayu yang sudah dikenali seperti halia, kunyit, hempedu bumi dan sebagainya sehinggalah pada bahan yang dirahsiakan, herba tempatan, homoepathy, reflexology, acupressure, urutan, shiatsu, aromatherapy, water therapy (mandian), akupuntur. Pendekatan lain seperti menggunakan tenaga dalam yang mampu mempercepatkan proses penyembuhan hinggalah menggunakan pembacaan ayat suci Al Quran (Ruqyah) dan do'a tertentu yang diyakini secara spiritual memiliki kekuatan penyembuhan.

Dengan berbagainya kaedah pengubatan ini, memang tidak ada bukti yang tepat untuk dilihat oleh pesakit, tetapi pesakit cukup merasakan proses kesembuhan atas penyakit yang mereka alami / deritai.

Rawatan Syar’iyyah Terpadu menggunakan berbagai kaedah yang relevan sesuai dengan penyakit yang dideritai oleh pesakit. Prof.Dr.Hj.Shahrin Abd.Rahman tidak terburu-buru menggunakan pendekatan spiritual, tetapi mengetengahkan proses rasional seperti menggunakan ramuan tradisonal yang sudah dikenal khasiatnya dan rawatan zahiriah seperti melalui tapak tangan, telinga, kaki dan saraf-saraf tertentu.

Beliau juga menggunakan pendekatan spiritual yang mengajak pesakit untuk sentiasa dekat dengan Allah SWT. Dengan keimanan yang cukup, maka proses kesembuhan dapat segera terlaksana. Disamping itu penggunaan ilmu-ilmu hikmah yang bersumber pada Al-Qur'an dan Hadis, yang merupakan peninggalan para Wali Allah yang jelas sanadnya (turunannya) dan bukan direka-reka, dipercayai mampu mempercepatkan proses kesembuhan samada penyakit medikal mahupun non-medikal.


Ibn Qayyim al Jauziyah mengatakan:
’Pengaruh sihir hanya pada jiwa-jiwa yang lemah. Oleh sebab itu, yang sering terpengaruh adalah kaum wanita, anak-anak kecil dan orang-orang bodoh. Sebab roh-roh jahat akan aktif beroperasi pada jiwa yang bersedia untuk ia pengaruhi.’ (Zadul Ma’ad, 4/105)

No comments: